Osaamisen

kehittäminen

Varmista yrityksesi kilpailukyky.

Nopeat teknologiset muutokset, laatu- ja ympäristövaatimukset sekä työelämän yleinen muutostahti haastavat yrityksiä jatkuvasti. Niin sanotun kovan osaamisen lisäksi työntekijöiltä odotetaan paljon myös inhimillisellä tasolla: tarvitaan taitoja johtaa projekteja, viestiä vaikuttavasti sekä ymmärtää ja kohdata asiakkaita. 

Strategian onnistumista määrittää se, onko ihmisillä konkreettiset taidot toimia sen edellyttämällä tavalla. Osaava henkilöstö suoriutuu tehtävistään paremmin, mahdollisuus oppia ja kehittyä on yritysten tärkeimpiä veto- ja pitovoimatekijä. 

Lisäksi osaamisen johtamisella voidaan varmistaa, että tärkeä hiljainen tieto tulee näkyväksi ja jakoon, ja että tiimien välillä tapahtuu jatkuvaa oppimista. Parhaimmillaan oppiminen ei ole vain koulutuksissa istumista, vaan osa työn tekemisen arkea.

Yrityksissä, joissa panostetaan osaamisen kehittämiseen, on jopa…

60% korkeampi
sitoutuminen

60% parempi valmius
tulevaisuuden haasteisiin

20% parempi
asiakastyytyväisyys

  • hyödyntää uutta teknologiaa 

  • parantaa asiakastyytyväisyyttä 

  • parantaa tekemisen laatua

  • jakaa tietotaitoa tiimien välillä

  • tuoda oppimisen osaksi arjen työtä

  • varmistaa arvokkaan hiljaisen tiedon jakamisen

Autamme yrityksiä, jotka haluavat…

Näin palvelemme

Startti

Katsastetaan tapaamisessa läpi yrityksesi osaamisen johtamisen nykytila. Laadimme sinulle tilannekuvan, keskeiset kehityskohteet ja konkreettiset suositukset toimenpiteisiin. Hinta alkaen 495€ + alv.

Projekti

Olemme apunasi, kun tarvitset lisäkäsiä tai erityisosaamista. Anna meidän hoitaa pienet hommat tai suuremmat kokonaisuudet puolestasi – saat tuloksia vaivattomasti ja tehokkaasti. Pyydä tarjous jo tänään! 

Kumppani

Otamme vastuun sovitusta kokonaisuudesta. Toimimme tiiviisti osana tiimiäsi ja/tai sparraamme tiimisi tekemistä. Kumppanuus räätälöidään budjettisi, tarpeidesi ja tavoitteidesi mukaan.

Tätä teemme

    • Työpajat strategian toteutumiselle välttämättömän osaamisen tunnistamiseen

    • Työpajat strategisten taitojen konkretisointiin eri rooleille

    • Strateginen osaamissuunnitelma

    • Toimenpidesuunnitelma osaamistarpeiden täyttämiseen (työnantajabrändi, rekrytointi, yrityskulttuuri, osaamisen kehittämisen käytännöt)

    • Osaamisen kartoittaminen

    • Oppimissuunnitelmat

    • Tiimikohtaiset oppimisuunnitelmat

    • Koulutuskalenterin suunnittelu

    • Mentorointiohjelmien suunnittelu ja totetutus

    • Osaamisen jakamisen käytännöt

    • Hiljaisen tiedon dokumentointi

    • Tietotaidon siirtäminen

    • Palautekäytännöt

    • Projektikäytännöt

    • Yksilön tavoitteet ja niiden tukeminen

    • Kehityskeskustelumallit

Usein kysyttyä

  • Hienoa! Jos haluat varmistaa, että henkilöstösi osaaminen on kilpailijoita edellä myös tulevaisuudessa, kannattaa osaamisen johtaminen ottaa osaksi strategiatyötä ja tulevaisuuteen varautumista jo tänään.

  • Yrityksen vastuu osaamisen johtamisessa takaa, että henkilöstön taidot ovat linjassa operatiivisten ja strategisten tarpeiden kanssa. Näin varmistetaan toiminnan jatkuvuus, tehokkuus ja laatu.

  • Tutkimukset osoittavat, että mahdollisuus oppia ja kehittyä on yritysten tärkein pitovoimatekijä. Osaamisen kehittäminen parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä ja sitoutumista, mikä vähentää henkilöstön vaihtuvuutta. Kun resurssit vielä kohdistetaan työyhteisön yhteiseen oppimiseen ja käytäntöjen kehittämiseen satunnaisten yksilökurssien sijaan, investointisi kantaa hedelmää, vaikka yksittäinen osaaja päättäisikin vaihtaa työpaikkaa.

  • Vaikka uudet vahvistukset ovat tärkeitä, yksittäiset uudet rekrytoinnit eivät pelasta tilannetta, jos koko henkilöstön osaaminen ei kehity muutoksen mukana. Nykyisen henkilöstön kehittäminen on usein kustannustehokkaampaa ja nopeampaa kuin uusien osaajien rekrytointi. Se myös vahvistaa yrityksen kulttuuria ja varmistaa, että osaaminen pysyy yrityksessä.

  • Ennakoimalla ja kehittämällä strategista osaamista pystyt sopeutumaan nopeasti markkinoiden muutoksiin ja hyödyntämään uusia mahdollisuuksia. Haastavassa markkinatilanteessa osaamisen kehittäminen voi olla juuri se tekijä, joka auttaa yritystäsi erottumaan kilpailijoista ja sopeutumaan muutoksiin. Osaava henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara.

  • Tavallaan, mutta ihmiset lopulta tekevät tuotekehityksen ja myynnin. Uusia tuote- ja palveluinnovaatioita on vaikea kehittää, jos työntekijäsi eivät osaa tunnistaa asiakkaiden tarpeita tai uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia. Myynnin ja markkinoinnin digitalisoituminen vaatii uutta osaamista, puhumattakaan aina ajankohtaisista ihmisten kohtaamisen taidoista.

    Strategiset tavoitteet toteutuvat vain, jos työntekijöillä on oikeat taidot käytännön tehtävien suorittamiseen. Ilman riittävää osaamista strategia jää paperille.

  • Osaava henkilöstö suoriutuu työstään tehokkaammin ja laadukkaammin. Oppimiseen investoivat organisaatiot saavuttavat jopa 40% paremman tuottavuuden sekä pystyvät vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja kehittämään valmiuksia muuttuviin olosuhteisiin 60% vaikuttavammin (Deloitte).

    Osaamisen kehittämiseen investoiminen näkyy myös asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydessä. Osaava tiimi tuottaa parempia tuotteita ja palveluita, ja organisaatiot, jotka investoivat jatkuvaan oppimiseen, saavuttavat jopa 60% korkeamman työntekijöiden sitoutumisen (LinkedIn).

    Kun johdat osaamista systemaattisesti ja kehität arjen oppimista tukevia käytäntöjä, säästät myös satunnaisiin kursseihin ja koulutuksiin uppoavaa rahaa.

Varmistetaan yhdessä yrityksesi kilpailukyky.

Jutellaanko?

Voimmeko auttaa tai onko mielessäsi kysymys? Ota rohkeasti yhteyttä.

Etsitkö inspiraatiota kilpailukyvyn kehittämiseen?

Tilaa uutiskirjeemme.